Tapdiensten

Lawful interception & disclosure

Veel aanbieders van digitale infrastructuur moeten gegevens kunnen verstrekken of een tap kunnen plaatsen bevoegde overheidsinstanties dat vorderen. De NBIP Tapdienst helpt hen om te voldoen aan deze verplichtingen.

Voordelen

De NBIP Tapdienst bestaat meer dan 20 jaar. Inmiddels bedienen we ruim 100 deelnemers die allen actief zijn als ISP, VoIP provider of andere openbare telecommunicatiediensten aanbieden. Hoewel we spreken van tapdienst, gaat het formeel om lawful interception (het tappen van dataverkeer) en lawful disclosure (het verstrekken van gegevens ten aanzien van klanten zoals NAW-gegevens). Bevoegde instanties moeten een vordering doen toekomen om op deze manier gegevens te tappen of op te vragen.

Wie kunnen met dit soort vorderingen te maken krijgen?

Aanbieders van openbare telecommunicatiediensten moeten gegevens over klanten kunnen verstrekken of een tap kunnen plaatsen als dat wordt gevorderd door instanties die daartoe wettelijk bevoegd zijn. In Nederland is de wettelijke grondslag hiervoor is hoofdstuk 13 in de Telecommunicatiewet. In 2026 komt daar de Europese eEvidence verordening bij.

Waarom doen aanbieders dit niet zelf?

Het verwerken van een vordering van een bevoegde instantie of het plaatsen van een tap is specialistisch werk. Er is daarnaast apparatuur voor nodig. Onder de Telecommunicatiewet is de aanbieder verplicht dit zelf te verzorgen.

De meeste aanbieders krijgen niet vaak met dit soort vorderingen te maken. Maar als zij een vordering ontvangen, dan moeten zij die binnen de in de wet gestelde periode kunnen uitvoeren. Er is dus een bepaalde paraatheid nodig. Dit is voor veel organisaties een financiële en organisatorische belasting die niet altijd goed te dragen is. De NBIP Tapdienst biedt daarom uitkomst door dit gemeenschappelijke vraagstuk in de sector gezamenlijk op te lossen.

Hoe werkt de Tapdienst?

Deelnemers betalen een bijdrage op basis van het aantal eindgebruikers dat zij bedienen. NBIP gebruikt die middelen om een moderne en professionele tapdienst operationeel en paraat te houden voor deelnemers.

NBIP brengt samen met deelnemers in kaart waar een tapsysteem geplaatst kan worden en test dit zodat binnen 24 uur een tap geplaatst kan worden als dit nodig is.

Dit betekent dat NBIP namens aangesloten deelnemers vorderingen ontvangt, controleert op juistheid en verwerkt. Indien nodig rijdt NBIP uit met apparatuur om een live tap te zetten. Dit alles binnen de gestelde wettelijke termijnen en volgens de geldende (beveiligings)voorschriften die met lawful interception en lawful disclosure gepaard gaan in Nederland. NBIP levert tevens namens de bevraagde deelnemer de gevraagde gegevens aan de overheidsinstantie die daartoe gemachtigd is, zoals de afdeling Interceptie en Sensing (I&S) van de Landelijke Eenheid van de Politie.

Naast de tapdienst bieden wij ook ondersteuning bij diverse justitiële vorderingen en het realiseren en onderhouden van de koppeling met het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT).

Ontvang meer informatie over de Tapdienst

Publicaties

Het lijkt erop dat we niet kunnen vinden wat je zoekt.